Vitamin D

Vitamin D, znan tudi kot »sončni vitamin«, je zadolžen za ohranjanje primerne ravni kalcija in fosforja v telesu, ki sta pomembna za zgradbo močnih zob in kosti. Raziskave so pokazale, da je učinkovit pri preprečevanju bolečin v hrbtu in osteoporoze, njegovo pomanjkanje pa vodi v rahitis in osteomalacijo.

Čeprav se vitaminu D reče vitamin, ta zaradi svojega načina delovanja in strukture spada med hormone. Obravnava se kot prohormon z različnimi aktivnimi metaboliti, ki delujejo kot hormoni. Najučinkovitejši obliki, ki se uporabljata v terapevtske namene, sta vitamina D2 in D3.

Vitamin D torej zagotavlja, da se kalcij sploh lahko vsrkava iz hrane in se nalaga v kosteh. Prav tako vpliva na celice imunskega sistema, ki nas branijo pred okužbami in rakastimi boleznimi, pomemben pa je tudi za normalno delovanje skeletnih mišic, saj pomaga ohranjati mišično maso in moč. Njegovo pomanjkanje vodi v preveliko kostno razgradnjo in zmanjšanje kostne gostote.

Pridobivanje vitamina D

Vitamin D lahko pridobimo na dva načina:

  • S pomočjo sončnih žarkov
  • S hrano

S pomočjo sončnih žarkov dobimo večino vitamina D, za to je priporočljivo kožo vsaj trikrat na teden za 15 minut izpostaviti soncu, in to med 10. in 16. uro. Pri nas lahko s pomočjo sonca vitamin D dobimo le od aprila do septembra, v preostalih mesecih pa je sonce za to prešibek. Naravni viri vitamina D so ribje olje, sardine, losos, tuna, mleko in mlečni izdelki.

Problem vitamina D predvsem pri starejših ljudeh

Raziskave so pokazale, da se pomanjkanje vitamina D kaže kar pri 60 do 90 odstotkih starejših ljudi. Za starejše ljudi je namreč značilno, da ne hodijo veliko na sonce, prav tako se pri njih tvori manj vitamina kot pri mlajših ljudeh. Tako je tveganje, da se bo pri njih razvila osteomalacija (bolečine v mišicah in kosteh, zmehčane in slabotne kosti), večje. Zato je priporočljivo, da starostniki jemljejo dodatke vitamina D, ker se posledično na ta način zmanjša tudi število padcev in število zlomov, predvsem kolka.

Zdravljenje

Pri pomanjkanju vitamina D in osteoporozi je potrebno ta vitamin dodajati vse leto, po možnosti v kombinaciji z drugimi vitamini in minerali. Priporočen dnevni nos je med 400 in 800 enot, starejši pa bi morali biti na to, da vzamejo zadosten odmerek, še posebej pozorni.

Prekomeren vnos vitamina D

V primeru, da se je v telesu nabralo preveč vitamina D, se v krvi zveča koncentracija kalcija. Prvi simptomi so slabši tek, slabost, bruhanje, močna žeja, povečano odvajanje urina, šibkost, živčnost in visok krvni tla. Moteno je tudi delovanje ledvic. V takem primeru more bolnik takoj prenehati z dodajanjem vitamina D in uživati s kalcijem revno prehrano.

 

Viri:
VIVA – revija za zdravo življenje, priloga V jeseni življenja (»Vitamin D – Dodatna zaščita pred soncem«); www.viva.si
http://www.ezdravje.com/si/vitmin/vitamini/koliko/vitaminD/
http://sl.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Komentirajte zgornji članek

Za komentiranje morate biti registrirani oz prijavljeni. Registrirate oz prijavite se lahko tukaj.

Pozdravljeni!

Prijavite se na brezplačne elektronske novice,

da boste obveščeni o novih vsebinah, ugodnih ponudbah
in brezplačnih storitvah, ki jih nudimo v Club Prima
Vpišite svoje ime (npr. Janja)
Vpišite svoj email
POŠLJI

S posredovanjem podatkov se strinjate s Pravili in pogoji poslovanja.