Skrivnosti zdravega in dobrega spanca

Če dobro spimo, se zjutraj zbudimo zadovoljni in spočiti. Dolžina spanja se spreminja s starostjo. Starejši ljudje hodijo običajno v posteljo bolj zgodaj zvečer in se zjutraj prej zbujajo. Poleg tega s starostjo spanec postaja ponoči manj trden, a na srečo obstajajo načini, kako izboljšati kvaliteto spanca.

Insomnia-članek

Običajen naraven proces je, da spanec z leti postaja vse krajši in rahel. Za dobro počutje potrebujemo približno osem ur spanja. A ni pomembna le dolžina spanca, temveč mora biti spanje tudi kakovostno, pravijo strokovnjaki. Telo namreč med spanjem prehaja skozi več REM-faz, imunski sistem pa se obnavlja med zadnjo in najdaljšo, ki nastopi po sedmih urah spanja. Če imate občutek, da vam manjka spanca in da potrebujete počitek, si lahko kako urico dremeža privoščite tudi v popoldanskih urah.

S starostjo se zmanjša produkcija in izločanje melatonina, hormona, ki spodbuja spanje. Z leti postanemo tudi bistveno bolj občutljivi na zunanje dejavnike kot je sobna temperatura, zvok ali hrup itd. Če smo neprespani in utrujeni, smo tudi bolj podvrženi hitrim spremembam razpoloženja, popoldneve velikokrat prespimo, pojavijo se težave s spominom, ali pa zaužijemo večje število zdravil za lažje spanje.

Motnje spanja (nespečnost, motnje dihanja v spanju, prekomerna dnevna zaspanost, nočne more, motnje gibanja v spanju) so pogost pojav med starostniki. Delno je to posledica normalnih fizioloških procesov staranja, delno pa raznih bolezni, ki so pogostejše v starosti. Še posebej pri bolnikih z demenco so spremembe spanja lahko izrazite.

10 nasvetov za boljši spanec:

Za boljši spanec lahko naredimo veliko že, če spremenimo slabe življenjske navade.

  1. Izogibajte se alkoholu, kajenju in kavi – Kofein in nikotin sta sestavini, ki vas bodo obdržali budni tudi ponoči.
  2. Dnevno se gibajte – Zmerna telesna vadba, sprehod, hoja ali plavanje ohranja gibčnost sklepov in moč mišic. Ohranitev gibanja omogoča ne le boljšo prekrvavitev, manjšo možnost poškodb, boljšo prebavo in lažjo orientacijo, temveč tudi mirnejši spanec.
  3. Baldrijan in pasijonka pripomoreta k boljšemu spanju – Baldrijan preskušeno deluje sproščujoče na telo in ga zeliščarji pogosto priporočajo kot naravno zdravilo proti nespečnosti.
  4. Poskusite s pomirjevalnimi zelišči (npr. melisa, limonin balzam ali izvleček hmelja) – Dolgotrajna in redna uporaba uspaval namreč povzroči občutek nenaspanosti in utrujenost. Skodelica čaja pred spanjem (melisa, kamilica, meta, ...,) ali že pripravljene različne mešanice za boljše spanje, ki jih dobite v lekarnah in zeliščnih lekarna, pa deluje pomirjevalno.
  5. 15 minut pred spanjem popijte kozarec toplega mleka - Toplo mleko poleg pomirjujočega kalcija vsebuje tudi druge sestavine, ki pospešujejo spanec. Če želite, mleku dodajte žlico medu.
  6. Privoščite si sproščujočo kopel z dodatkom sivkinega eteričnega olja – Eterično olje sivke pomirja, blaži nemir, zaskrbljenost in stres ter vas zaziblje v miren in prijeten spanec. Kopel naj traja 20 minut.
  7. Pomagajte si s kakšno od številnih tehnik sproščanja - Dihalne vaje za sprostitev, meditacija ali miren pogovor z ljubo osebo lahko prežene skrbi in ugodno vpliva na spanje.
  8. Pravilna izbira ležišča in vzglavnika - Ležišče, na katerem spite, naj bo udobno. To pomeni, da se na njem počutite prijetno. Hkrati mora ležišče zagotavljati, da se v vsakem trenutku lahko na njem spočijete ter obnovite energijo. Velikokrat je od sestave ležišča in materialov, njegove trdote v veliki meri odvisna tudi kvaliteta vašega spanja. Enako zahtevni bodite pri izbiri vzglavnika. Upoštevajte morebitne zdravstvene težave (npr. alergije) ali bolezni (npr. bolečine v vratu in hrbtenici).
  9. Prostor naj bo primerno urejen in opremljen – Ni potrebno, da je prostor, v katerem spite, velik. Biti pa mora prijetno urejen, zračen in kolikor je mogoče miren. Tudi barve sten imajo svojo moč. Zelena pomirja, modra odganja nočne more, bledo vijolična prežene stres.
  10. Vsak dan vstanite in odidite v posteljo ob istem času - Če se boste tega držali, se bo vaš ritem spanja in budnosti ustalil. Veliko težav s spanjem se pojavi zaradi spremenjenega spalnega ritma ob vikendih.

Komentirajte zgornji članek

Za komentiranje morate biti registrirani oz prijavljeni. Registrirate oz prijavite se lahko tukaj.

Pozdravljeni!

Prijavite se na brezplačne elektronske novice,

da boste obveščeni o novih vsebinah, ugodnih ponudbah
in brezplačnih storitvah, ki jih nudimo v Club Prima
Vpišite svoje ime (npr. Janja)
Vpišite svoj email
POŠLJI

S posredovanjem podatkov se strinjate s Pravili in pogoji poslovanja.